Pages

Nuffnang

Monday, February 7, 2011

APAM MENTEGA

Apam yg gebu dan sedap...makan pula time panas2...memang x tersasa ..lepas seketul, seketul masuk mulut..resepi akak pernah letak kat Myresipi , lihat lah apa kata mereka yg telah mencuba resepi apam mentega ni...SINI

APAM MENTEGA

Resepi: Sofea@after6am

Bahan-bahan ( +-50 biji )

  • (A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 3/4  cawan gula castor 
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara

  1. Cara membuat gula hangus: masukkan gula dlm periuk, masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. Padamkan api (utk mengelakkan air gula terpercik semasa kita tuang air) dan masukkan air. Nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. Kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. Perap selama 1/2 jam.
  6. Panaskan pengukus dan acuan lompang. Tuangkan adunan ke dlm acuan. Adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min. Tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  8. Selamat Mencuba.......

13 comments:

  1. tak pernah try lagi apam mentega...
    nakpak sedapp tu..masuk listt..he..he..

    ReplyDelete
  2. akak masuk list jugak.pernah buat tapi guna resepi yg lain.acuan nya pun lain gak..yang ni nampak menarik sekali..i likeee..:)

    ReplyDelete
  3. mmg sedap Mas..selamat mencuba..! ;)

    ReplyDelete
  4. k.anim..cuba jgn x cuba..kalau betul cara buaynya mesti dapat hasil yg memuaskan..! ;)

    ReplyDelete
  5. Akak la tuan nyer resepi ye.. Ooo mmg dlm list nk try apam ni.. Kna try ni. Anak2 suke apam ni

    ReplyDelete
  6. izah..sama la.. hb & anak2 pun suka..akak lagiiii suka..hehe

    ReplyDelete
  7. Nampak menarik...nak try jgk la..hihi

    ReplyDelete
  8. lerrrrrrrr kakfiza tuh akak kerrrr?? mmg dah lama tk cuba apam nih... dulu buh lam lompang jer... masuk dlm putri ayu nih lg cung lah!! meh kak kiter tuko2... hihi

    ReplyDelete
  9. kak sofea, cheq mai bawa cis kek nk tukaq ngan apam comel ni ...lawa sungguh no boh dalam acuan putri ayu ni..harus dicuba ni..:)

    ReplyDelete
  10. Nieza..ciskek tu kalau nak bagi jgn sikit, kena byk2 ..org2 dlm rumah ni suka ciskek..;)

    ReplyDelete
  11. hana...iye, akak ler tu hehe..kakfiza tu nama glamer...snow white hana lagi cung..;)

    ReplyDelete
  12. sofea...nampak cantik dan sedap apam tu...tambah menarik guna acuan putri ayu tu...mesti nk sapu minyak acuan tu ya...

    ReplyDelete