Pages

Nuffnang

Wednesday, November 28, 2012

DURIAN CREPE

Assalamualaikum..

Durian crepe...Durian crepe..Durian crepe...
Satu fenomena yg luar biasa...
Sana sini tgk member2 buat durian crepe..
Ada yg siap bisnez...
Kebetulan musim durian sekarang ni..
so akak ambil kesempatan mencubanya...
pegghhhh, dia punya rasa mmg tak terkata sedapnya..
pasti akan buat lagi dan lagi lepas ni...


RESEPI DURIAN CREPE
by : eyna haneyna
dicuba oleh : zila4ever.blogspot.com
Cubaan pertama :  Sofea@after6am

Bahan-bahan-
-20gm tepung gandum
-20gm tepung ubi
-10gm tepung kastard
-10gm tepung jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
-150ml air
-pwrna kuning
-perisa durian 


cara-caranya
masuk semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..
kalau pekat  tambah air sedikit
boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang..
layangkan kuali agar adunan sekata
masak atas api kecil.
masak hingga kering,angkat tak perlu terbalikkn semasa  mengangkat.
|
filling
-150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..

  (boleh mix sekali dgn 2sdb isi durian)
-isi durian..

-letakkan fresh cream letak isi durian ..dan letak lagi fresh cream di atasnya..
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..

-siap


 Buat sendiri leh letak isi durian byk2..:)

13 comments:

  1. salam Sofea
    aduii crepe lagi ni akak baru je buat utk makan2 resepi ni mmg sedap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Nooriah,
      oo dh buat ye, mmg sedap resepi ni kan! :)

      Delete
  2. Assallamualaikum..

    Caniknya kaler hijau niiii... suka kaler hijau cam ni.hijau epal... Kulit crepe tu pun licin je...Bilalah Naz nak menerai buat crepe ni????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Naz,
      cuba lah Naz, insyaallah jadiii..

      Delete
  3. sofea moning..
    hijau memang cantik kan..akk nak buat lg nie..ada adik ipar tringin nk mkn pulak..h ehhe e apa2pn resepi nie mmg terbaekkk kan..cantik pic kt atas tue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zila, tq, mmg terbaik resepi nii..:)

      Delete
  4. Salam Kak..emmm selalu di jamu ngan kaler kuning, sesekali ubah pandangan ngan kaler ijo ok gak ni..yang penting rasanya tetap mantopppppsssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam Sue,t.kasih ye sudi singgah dapur akak nii..:)

      Delete
  5. Teringin nak makan... memang nampak sangat sedap!

    ReplyDelete
  6. salam...
    memang tak puas2 makan durian crepe walaupun dah ulang2 buat..agaknya sampai durian berenti musim kot..hehe

    ReplyDelete
  7. nice day :)
    hargailah hari kemaren,
    mimpikanlah hari esok,
    tetapi hiduplah untuk hari ini.
    bagi-bagi motivasinya yaah...

    ReplyDelete