Pages

Nuffnang

Wednesday, July 27, 2011

PUDING ???? JOM TEKA...!

Assalamualaikum...selamat petang semua! eh kenapa puding ni x de nama? saja je x nak kasi tau nama, sbb nak suruh korang jawab, sape tau nama puding yg akak buat hari ni..tengok gambar betul2 dan cuba jawab..hadiah??  nak hadiah ke ? x payah hadiah lah ye suka suki je ni..pe2 pun hadiahnya ada lah resepi percuma dan boleh lah try di dapur sendiri..ok selamat meneka..!


Puding yg telah siap dipotong...! 


>>> Eh semua tentu tertunggu2 nak tahu jawapannya kan?  Setelah disemak semua jawapan yg diberi di blog & di FB terdapat 3 org yg menjawab dgn tepat..Jawapannya ialah PUDING KEMBANG SEMANGKUK. Mereka yg telah berjaya adalah Ana Wahid, Ayu Safieza dan Ummi@homesweethome. Tahniah kepada yg berjaya dan yg x berjaya jgn putus asa..ribuan terima kasih diucapkan atas sokongan anda. Sebagai hadiah inilah resepinya dan bolehlah cuba buat kalau nak tahu sedap ke x..!

PUDING KEMBANG SEMANGKUK

BAHAN-BAHAN:

(A) 10 Biji buah kembang semangkuk
       ~ rendam hingga kembang~ buang biji serta kulit- ambil isinya shj.
(B) 1 paket agar-agar serbuk  (10 gm)
       100 ml air gula merah
       100 ml susu cair
       70 gm gula
       200 ml santan pekat
       1000 ml air
       Sedikit garam

Cara:
1. Masukkan semua B ke dalam periuk, kacau selalu hingga mendidih.
2. kemudian masukkan isi buah kembang semangkuk, kacau sebentar dan bolehlah dituang ke dlm acuan.
3. Biarkan sejuk dan masukkan ke dlm peti ais. Enak dimakan ketika sejuk. Selamat Mencuba!


..isi kembang semangkuk tu jgn dimasukkan semua, simpan sikit utk hiasan di atas puding semasa menghidang!

20 comments:

  1. puding kurma ke...nak sikit. :)))

    ReplyDelete
  2. Deliah..x betul, bukan puding kurma..:)

    ReplyDelete
  3. Salam Kak..Nampak cam cincau jeeeeee......Mesti sedap ni....

    ReplyDelete
  4. Sue..salah, bukan cincau...:)

    ReplyDelete
  5. puding kembang semangkuk... kompom btol... heee

    ReplyDelete
  6. Haaa...bukan puding milo ke...he he..puding ape ni ek...buntang dah mata kak cek nengok...
    Alaaa...senang je ni...puding sedap dimakan...kan kan kan..:)

    ReplyDelete
  7. Puding oreo?

    puding kelapa laut?

    puding err..err...ahh buntu2..hehe

    ReplyDelete
  8. Kak Sofeaaaaaaaaaaaaaaa, jiran baru dtg ni....konpem ini puding santan kembang semangkok.......yummmeh tu........

    yey yey yey .....yabedabedooooo....salah pown nak adiah jugak3!!!

    ReplyDelete
  9. Sofea, akak tengok macam cincau pun ada, macam rumpai-rumpai kembang semangkuk pun ada...hehehhee

    ReplyDelete
  10. Terima kasih kpd semua yg sudi memberi jwpn..Tahniah kpd Anawahid, Ayu safieza dan Ummi. Mana yg x berjaya tu kita cuba lain kali ye..:)

    ReplyDelete
  11. sedapnya kakpia kembang semangkok...dah berkurun berzaman tak makan kembang semangkok ni...buat puding mesti lagi sedap....adussss!!

    ReplyDelete
  12. owhhh patut la jawapan k.nor salah... sbb tak pernah tengok rupa kembang semangkuk macamana.. kembang setaman tu biasa la hehe

    ReplyDelete
  13. Q..dh lama x mkn ye, nanti leh la buat puding, sedap tau!

    K.nor syg..alahai ksiannyer x pernah tgk buah kembang semangkuk..x pe nnti leh gi beli :)

    ReplyDelete
  14. Sofea...yea yeaa..betul eh...xda hadiah eh? Uwaaaaa....majuk laaa...(*sambil angkut resepi bawak balik). hehehehhe... Thanks kongsi resepi ya Sofea...insyaAllah Ramadhan la buat kot..hehe

    ReplyDelete
  15. aloh salah ke..kire nyaris laa tu kan kak?hahaha...

    ReplyDelete
  16. wah menang sudah... OMG!!!... hehe... siap pon sudah... ekekeke

    ReplyDelete
  17. as-salam
    sedap pudding kembang semangkuk ni mkn sejuk2..nak cuba nanti bulan ramadhan..sedap3

    ReplyDelete
  18. Salam kak pija!!! ohhhh teringat ingat daku pd si cikong sbb semangkuk hayun ni ada dlm cikong aaarghhhhhhh sedappp!!! suke sgt dgn semangkuk nii kalau mkn cikong mesti sedut semangkuk dulu :D

    ReplyDelete