Pages

Nuffnang

Friday, November 23, 2012

TALAM SKOTENG

Assalamulaikum..

Memang ramai yg tak pernah tgk skoteng kan?
Akak pun 1st time tgk & buat  kuih talam ni...
Skoteng tu anak sedara yg belajar di Melaka tolong belikan..
Rasanya kat Melaka je kot ada..
Tapi kalau nak buat talam ni, tak ada skoteng
boleh gantikan dgn sengkuang cina @ cha cha..
Terima kasih kepada Chef Asma & K.Am..


TALAM SEKOTENG
Resepi : Chef Asma

LAPISAN BAWAH
50g sekoteng (rebus & toskan)
(Kalau x ada sekoteng blh guna sengkuang cina yg direndam dgn perwarna pink, itu kata Chef Asma)

(*)
150g tepung beras
250ml santan pekat
450ml air
1tbsp Tepung Hoen Kwee (putih)
150g gula castor ( akak letak 120gm)
1tsp garam

CARANYA
Bancuh semua bahan yg bertanda (*) tapis & masak hingga naik wap - tutup api
Masukkan sekoteng (yg telah direbus tadi) dan kacau rata
Tuang ke dlm loyang & kukus selama 25 minit.
LAPISAN ATAS
150g tepung gandum
300g gula halus (akak letak 270gm)
5/3/2 biji telur
250ml santan pekat
500ml air
1/2 tsp garam
1 ½ tsp perisa rose

CARANYA
Bancuh semua bahan, tapis ke dlm periuk & masak hingga naik wap
Tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus selama 30 minit

* Guna Loyang 10x10x2 @3

Sabar ye..Tunggu kuih betul2 sejuk baru potong k....

Ni la rupa skoteng...

14 comments:

  1. wah.. cntik sungguh talam sekoteng dia..! betul tu akak dah lama x de stok skoteng ni, kat jb mmg x de.. mmg bnyk area melaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih talam k.am pun apa kurangnya..T.kasih krn share resepi yg sedap ni..:)

      Delete
  2. cantiknya kak ,kalau saya buat guna cha cha jela,sbb tak dak skoteng

    ReplyDelete
  3. cantiknye kuih ttuuu.... tgk je pun dh rase sedap. huhu...

    ReplyDelete
  4. salam..
    teringin buat kuih talam ni, tapi susah nak jumpa sekoteng tu..cantik kuih akak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam rohah..x de skoteng leh ganti dgn cha2 @ sengkuang cina.

      Delete
  5. as salam kak, zila nak tanya nih skoteng tu ape..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..Norzila, skoteng tu seperti gambar yg akak tunjuk tu, kena rebus dulu sebelum buat kuih talam, rasanya tawar, lembut2 kenyal selepas di rebus.

      Delete
  6. Salam Kak ..Aduhhhh suke kaler ia yang lembut memikat tu..pasti sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam Sue, tq sudi singgah sini..:)

      Delete