Pages

Nuffnang

Tuesday, January 18, 2011

MEMANCING DI DAPUR..

Ni la hasilnya bila memancing di dapur...x payah susah2 pasang umpan, tapi kena ada acuan ler..kalau x de pegi beli @ pinjam jiran sebelah..bagi yg pernah buat kulit pai tee mmg seronok la kalau jadi...tapi ada gak yg serik tak nak buat dah...yg jadi senget2 tu biasalah kan!...terus terang cakap akak buat pai tee kali x de satu pun yg rosak..Alhamdulillah, elok je jadi dari mula buat hingga habis..mmg puas hati la.. terima kasih kepada penyumpang resepi.


PAI TEE
Resepi: ILAHJY@ilahmasakanku
Sumber: Sofea@after6am

Bahan-bahan:-
4 sudu besar tepung gandum
¾ cawan tepung beras
¾ cawan air
1 biji telur
Secubit garam
Sedikit lada sulah
Sedikit air kapur
Gula dan bahan perasa (x letak)

Cara:
1. ayak tepung-tepung dan garam
2. masukkan lada sulah, bahan perasa dan air kapur
3.campurkan telur dan air gaul sebati
4. pukul bahan tadi sehingga kembang dan berbuih
5. peramkan selama 20minit
6. rendamkan acuan  pai tee dlm minyak panas.
7. celupkan dalam bancuhan tepung tadi dan masukkan dlm minyak goreng sehingga garing.

Inti: (my style)
sedikit taugeh
1/2 biji sengkuang -sagat
1/2 batang carrot- sagat
100 gm udang kecil (buang semua kulit)
daun sup/daun bwg
2 ulas bawang putih (cincang halus)
garam & lada sulah
minyak utk menumis
cili merah dan timun ( utk hiasan)

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis  bwg putih, masukkan sengkuang, carrot, taugeh dan udang.
2. Masak hingga layu sedikit dan tambahkan garam serta lada sulah secukup rasa. 
3. sebelum angkat masukkan hirisan daun sup & daun bawang.
4. Biarkan inti sejuk sedikit dan bolehlah masukkan ke dalam kulit pai tee. Hias dgn cili merah
     & timun di atasnya.
5. Hidangkan bersama sos cili.


10 comments:

  1. bangkrup la ciken rice shop :)

    ReplyDelete
  2. k.nor...depa bangkrup kita buka kedai nasi itik pula..hehe, nak join x?

    ReplyDelete
  3. hari tu tenguk kat umah hana jepung, dah masuk list dah..arini kat sinila pulak...huhuhu:(

    ReplyDelete
  4. Bee..pas ni terus buat taw..!semoga berjaya! ;)

    ReplyDelete
  5. bagi akak yg tergolek2 tu..sos nya sekali..hehe

    ReplyDelete
  6. salam kenai sofea org penang..
    t.kasih kerana mengunakan resepi ilah jy(jalilah yaakob nama en hb)
    kalu di ikut kat ceken rice shop tu mmg tu la rupanya.. tapi kalu ikut resepi yg ilahjy punya mesti ber topi kembang..hehe
    tenggelamkan adunan pas tu angkat separas minyak dia akan kembang pastu pegang paras kembang sehingga ia keras.. faham dak? hehe

    ReplyDelete
  7. aiyyaakkkkk macam nak `memancing` lagik lahh.... nnti leh try resepi kak.ilah plak...

    ReplyDelete
  8. k.anim...sila2 ambik je yg mana bekenan..;)

    ReplyDelete
  9. salam ilah..
    thanks 4 the receipe..insyaAllah , lain kali sy cuba buat mcm yg Ilah ajarkan.

    ReplyDelete
  10. haiyaaaa hana...boleh cuba ini resepi, insyaAllah, jadi punyer...!;))

    ReplyDelete